Čiščenje turbine

Tokom svog rada, turbo-punjač se može zaprijati iz više razloga. S jedne strane, zrak kojeg usisava može sadržavati uljne pare iz motora, koje u kombinaciji sa nečistoćama i česticama stvaraju naslage na kompresorskom dijelu. No to je poprilično bezazleno u odnosu na turbinsku stranu, gdje je situacija mnogo gora. Ispušni plinovi sadrže čađu, nesagoreno gorivo i druge krute čestice. U normalnim uvjetima rada, ovo ne predstavlja problem, jer su turbo-punjači su dizajniran sagore naslage prije nego što počnu stvarati probleme.

Korištenjem goriva loše kvalitete ili neodgovarajućeg motornog ulja može doći do povećanje koncentracije čađi i krutih čestica unutar ispušnih plinova. Ona će se vrlo brzo početi taložiti unutar turbine i ostatka ispušnog sustava. Sličan učinak ima i nepovoljan način korištenja automobila koji uključuje česte vožnje na kratke relacije, jer tada motor i ispušni sustav ne postižu potrebnu radnu temperaturu. Ovaj naslage imaju izrazito negativan učinak kod turbina sa promjenjivom geometrijom, gdje mogu prouzročiti ozbiljne smetnje u radu.

Što su turbo-punjači sa promjenjivom geometrijom?

Upotrebom turbo-punjača sa promjenjivom geometrijom se poboljšava odziv na gas zbog smanjene turbo rupe, skraćuje vrijeme zagrijavanje i smanjuje potrošnja goriva. Ovo je omogućeno korištenjem zakretnih krilaca unutar kućišta turbinskog dijela. Zatvaranjem ovih lopatica se povećava brzina ispušnih plinova, koja je kod niskog broj obrtaja motora nedovoljna za okretanje turbine. Ovo poništava učinak famozne ‘turbo-rupe’. S druge strane, porastom broja okretaja motora povećava se i količina ispušnih plinova. Kako bi se omogućio nesmetan protok, zakreta krilca se otvaraju. Ovim kontinuiranim postupkom upravlja kompjuter motora, koji pomoću vakuumski upravljanog mehanizma otvara i zatvara krilca. 

Pojave većih naslaga čađi unutar ovog mehanizama dovodi do otežanog zakretanja krilaca, a u nekim slučajevima i do potpunog zaglavljivanja. Takva situacija rezultira nizom grešaka u radu motora, od upaljene kontrolne lampice motora do gubitka snage ili, u najgoroj varijanti, pregrijavanje motora.

Postupak čišćenja turbo-punjača

U većini slučajeva, turbo-punjač koji pokazuju simptome začepljenosti čađom je moguće vratiti u ispravno stanje kvalitetnim čišćenjem. Kako se kod pojave simptoma u radu turbine najčešće radi o tvrdokornim naslagama čađi, demontaža i rastavljanje turbo-punjača su osnovni preduvjeti za uspjeh ovog postupka.

Za razliku od reparacije, gdje se turbo-punjač u potpunosti rastavlja, kod čišćenja se skida samo turbinsko kućište i sklop mehanizma zakrenih krilaca. Za uklanjanje naslaga se, osim posebnih kemikalija, redovito koriste i žičane četkice, brusni papir i posebna mala dlijetla. Kako bi se osigurao nesmetan rad turbo-punjača u budućnosti, potrebno je u potpunosti ukloniti sve naslage. Iako je ovaj postupak izvediv u kućnoj radinosti, pregled i analizu dijelova koja slijedi nakon čišćenja ipak zahtjeva određeno znanje i iskustvo. Otežano kretanje dijelova unutar mehanizma ponekad dovodi do njihovog oštećenja, te ih je potrebno zamijeniti. Također, nakon sastavljanja turbo-punjača, potrebno je podesiti rad vakuumskog ventila.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *