Kako prepoznati kvar turbine?

Kako prepoznati kvar turbine?

Kako prepoznati kvar turbine?

Slično svim drugim dijelovima i sklopovima u automobilu i kod turbina možemo prepoznati i preduhitriti predstojeći kvar. Kako kvar ovog sklopa može dovesti do puno ozbiljnijih posljedica za motor, bitno je pravodobno reagirati već kod pojave prvih simptoma. Iako je zbog složenosti pogonskog sklopa nemoguće isključivo povezati pojedine simptome sa određenim uzrocima, postoji određeni broj pojava koje ukazuju na problem koji je vjerojatno povezan sa turbo-punjačem.

Povišena potrošnja ulja u kombinaciji sa pojavom ispušnih plinova plave ili sive boje može biti zbog curenja ulja unutar samog turbo-punjača. U većini slučajeva se ovo događa kao posljedica istrošenih brtvenih prstenova osovine turbine. Kada do toga dođe, motorno ulje počne nekontrolirano ulaziti u usis ili ispušni sustav, gdje se spaljuje i stvara plavo-sivi dim. U slučaju većeg curenja, na vanjskom kućištu se mogu pojaviti uljasti tragovi i naslage.

Zbog svog značajnog utjecaja na učinak motora, neispravnost turbo-punjača će gotovo uvijek dovesti do osjetnog gubitka snage i lošeg odziva na gas. Osim kvara same turbine, ovo također može biti zbog problema sa vakuumsko-mehaničkim sklopovima koji upravljaju njenjim radom. Uz to, kod turbo-punjača sa promjenjivom geometrijom može doći do taloženja čađi, što sprječava neometano kretanje krilaca.

Zaprljan i čađom popunjen turbo-punjač se može zaglaviti u otvorenom položaju. Iako ovo neće utjecati na snagu i performanse motora, prevelika količina zraka u praznom hodu i na niskim okretajima će dovesti do neravnomjernog rada motora.

Zavijanje i struganje iz motornog prostora, naročito ako su izraženiji prilikom ubrzanja, upučuju na potencijalno vrlo ozbiljan problem sa turbo-punjačem. Jedan od mogučih uzroka je prevelika zračnost u ležištima osovine, što dovodi do struganja lopatica o vanjska kučišta turbo-punjača. Kako ovo može rezultirati raspadom lopatica i velikim oštećenjem motora, potrebno je bez imalo odgađanja provjeriti zračnost osovine turbo-punjača.

Naposljetku, kako upravljački moduli u modernim automobilima pažljivo nadziru sve sustave, svaka veća neispravnost u radu turbo-punjača će kao posljedicu imati upaljenu ‘check engine’ lampicu motora. Kada se to dogodi, u memoriji upravljačkog modula će biti pohranjen kod greške, koji olakšava utvrđivanje uzroka problema.

Simptomi koji se mogu osjetiti u vožnji
• Nedostatak snage i loš odziv na gas
• Zavijanje i struganje prilikom ubrzanja
• Neuravnotežen rad u praznom hodu i na niskim okretajima
• Plavo-sivi ispušni plinovi
• Upaljena ‘check engine’ lampica motora

Simptomi koji se mogu primjetiti ispod poklopca motora
• Uljasti tragovi i naslage na turbo-punjaču
• Visoka potrošnja ulja
• Prevelika zračnost osovine i oštećenja lopatica
• Začađenost unutar turbine

Kako prepoznati kvar turbine?
Kako prepoznati kvar turbine?