Kontrola turbo-punjača

Turbo-punjač je jedan od vitalnih dijelova motora, koji omogućava odlične vozne karakteristike uz smanjenu potrošnju goriva. No, visoka mehanička i toplinska opterečenja kojima je izložen u radu mogu dovesti do njegovog habanja i raznih oštečenja. Kako bi se izbjegle posljedice po cijeli motor, turbo-punjač je potrebno pregledati u određenim vremenskim razmacima.

Turbo-punjač u radu ne bi trebao stvarati nikakve neobične zvukove ili vibracije. Iako je karakteristično ‘fijukanje’ prilikom ubrzanja normalna pojava, bilo kakvo glasno zviždanje upućuje na moguće probleme sa blow-off ventilom ili mehnizmom upravljanja krilaca promjenjive geometrije. S druge strane, zvukovi koji podsjećaju na struganje ukazuju na mehaničke kontakte uzrokovane prevelikom zračnošću potrošenošću ležajeva unutar turbo-punjača, naročito ako su popračeni vibracijom.

Vanjsko kučiše ne bi smjelo biti masno ili čađavo. Pojava uljastih tragova s vanjske strane turbo-punjača ukazuju na problem, naročito kada su popračeni sa oblacima plavog ili bijelog dima iz ispušne cijevi. Iako ovo može biti posljedica raznih kvarova unutar samog motora, u praksi je najčešće uzrok u potrošenim brvenim prstenovima unutar samog turbo-punjača. Ovo rezultira nekotroliranim curenjem motornog ulja i njegovim sagorijevanjem.

Tokom svog rada, turbo-punjač se može zaprijati korištenja goriva loše kvalitete ili neodgovarajućeg motornog ulja, budući da to dovodi do povećanje koncentracije čađi i krutih čestica unutar ispušnih plinova. Ona će se vrlo brzo početi taložiti unutar turbine i ostatka ispušnog sustava. Ovaj naslage imaju izrazito negativan učinak kod turbo-punjača sa promjenjivom geometrijom, gdje mogu prouzročiti ozbiljne smetnje u radu.

Kako bi se sa sigurnošću ustanovilo stanje turbo-punjača, potrebno je skinuti crijevo usisa i ispušnu cijev. Ovo omogućava vizualni pregled kojim se može ustanoviti stupanj začađenosti i curenje ulja, dok se fizičkim pomicanjem lopatica turbo-punjača može procijeniti zračnost  u ležajevima osovine.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *