Zašto turbo-punjač stvara buku

Tokom svog rada turbo-punjači proizvode razne zvukove, te su poznati po svom karakterističnom ‘zavijanju’, koje postaje glasnije sa rastom broja okretaja motora. No, ako su ovi zvukovi glasni i oštri, mogu ukazivati na probleme sa turbo-punjačem ili vezanim sklopovima. Na ovo treba obratiti pozornost, posebice ako je do promjene zvuka došlo iznenada i u kratkom roku, ili ako je popračeno gubitkom snage motora.

Najveći problem je kada su neobični zvukovi slični struganju ili ako su popračeni vibracijama. Ove pojave su najčešće uzrokovane istrošenim ležajevima samom srcu turbo-punjača. Kao posljedica prevelike zračnosti, lopatice tokom rada mogu doći u kontakt sa kučištem, bilo sa turbinske ili kompresorske strane. Prilikom svakog kontakta nastaju metalne strugotine, koje su već same po sebi predstavljaju problem ako dospiju u motor. No, mnogo veća opasnost leži u mogučnosti potpunog raspada lopatica turbo-punjača. Kada se to dogodi na kompresorskoj strani, velika količina metalnih krhotina može dospjeti u cilindre motora i dovesti do njegovom potpunog uništenja.

Nadalje, neispravan rad mehanizama za upravljanje radom turbo-punjača može dovesti do zviždanja prilikom ubrzanja. Kod klasičnih turbo-punjača, najčešće je problem u ‘blow-off’ ventilu koji ne brtvi u potpunosti, te propušta određenu količinu stlačenog zraka prilikom ubrzavanja i rasta tlaka. S druge strane, noviji turbo-punjači promjenjive geometrije nemaju ‘blow-off’ vetnil, već njegovu funkciju obavljaju zakretna krilca. Povećano zaprljanje čađom ili greške u radu upravljačkog mehanizma mogu dovesti do neispravnog kretanja zakretnih krilca i neuobičajenih zvukova.

U konačnici, neobični zvukovi iz motornog prostora mogu uzrokovani propuštanjem stlačenog zraka na putu prema motoru. Jedna od mogućih kritičnih točaka je hladnjak stlačenog zraka, na kojem mogu nastati pukotine zbog mehaničkih oštećenja. Nadalje, gumena crijeva koja povezuju turbo-punjač sa hladnjakom stlačenog zraka i motorom mogu postati krhka i lomljiva s vremenom, što dovodi do njihovog pucanja uslijed vibracija motora. U konačnici, nedovoljno stegnute obujmice mogu dovesti do propuštanja stlačenog zraka.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *